In Duitsland, het land van de Autobahn, is juist die nationale trots langzaam aan het vergaan. Van de 70.000 lokale bruggen verkeert 15 procent in kritieke toestand.

De Duitse minister van Financiën Wolfgang Schäuble presenteert woensdag de begroting voor volgend jaar. Tot 2030 wil de overheid 264,5 miljard euro uit gaan geven aan de verschillende auto-, spoor- en waterwegen.

Maar, schrijft Bloomberg, dat is nog maar net genoeg om de bestaande infrastructuur in stand te houden. Cruciale vernieuwingen, zoals een vervanging van de A1-brug bij Keulen, komen slechts zeer langzaam op gang.

Deze Leverkuser-Brücke over de Rijn is in de jaren zestig gebouwd, met het verkeer van toentertijd in het achterhoofd. De verkeersstroom is in de voorbije decennia verdrievoudigd, van 40.000 auto’s per dag naar 120.000.

Scheurtjes kwamen recent aan het licht in de brug, die nu gesloten is voor vrachtverkeer zwaarder dan 3,5 ton. Een forse kluif voor ondernemers in de regio, die afhankelijk zijn van toevoer naar hun locaties aan de Rijn – het industriële hart van Duitsland.

Nieuwe brug pas in 2023

Er is een nieuwe brug in de planning, die twaalf banen asfalt over de Rijn moet dragen en 600 miljoen euro gaat kosten. Maar ook als er geen bezwaren binnenkomen zal die combinatie van bruggen pas in 2023 volledig gereed zijn, schrijft een lokale krant.

Het is een last die Duitsland al een tijd torst. 15 procent van de 70.000 bruggen in het land verkeren in kritieke conditie. Dat is één van de redenen dat Duitsland zakt op de lijst van beste infralanden ter wereld, naar de zevende plaats nu tegenover derde in 2013 - blijkt uit cijfers van het World Economic Forum (pdf).

10 miljard te weinig in budget

De Duitse tegenhanger van de ANWB, de ADAC, heeft berekend dat het aantal files jaar op jaar sterker toeneemt. Vorig jaar stond er meer dan 520.000 keer een file, een toename van 20 procent vergeleken met 2014.

De lobbygroep wijt die stijging aan knelpunten als te smalle bruggen en omleidingen voor vrachtwagens zoals bij Keulen. Verkeersminister Alexander Dobrindt zei recent nog "dat we weten dat we terrein in te halen hebben". Volgens de ADAC moet Dobrindt 10 miljard euro meer spenderen aan de wegen.

Maar bondskanselier Angela Merkel, die te stellen heeft met 1 miljoen asielaanvragen die Duitsland vorig jaar ontving, heeft de uitgaven aan infra juist onder controle willen houden in de voorbije jaren.

Het draait overigens niet alleen om nieuwe wegen, maar ook om het soort wegen dat de Duitsers bouwen. "De wegen hebben geleden omdat ze niet ontworpen waren voor het gewicht van de commerciële voertuigen van tegenwoordig", zegt Wulf-Holger Arndt, onderzoeker van het Deutsches Institut für Urbanistik. "De overheid moet bedrijven aanmoedigen om meer vracht per spoor te vervoeren. Een vrachtwagen van 24 ton doet net zo veel schade als 10.000 auto's."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl